Warto pamiętać, że kryzys psychiczny może dotyczyć każdego. To moment, kiedy czujesz, że coś cię przerasta, że więcej nie jesteś w stanie już udźwignąć. Jego przyczyną może być np. trudna sytuacja życiowa, choroba psychiczna, substancje psychoaktywne. Może on mieć różną formę i często przejawiać się agresją wobec siebie i/lub innych. Czasem samo zwrócenie uwagi na drugą osobę, zapytanie o jej samopoczucie może być dla niej ważnym punktem zwrotnym. Warto pamiętać, że nie zawsze otoczenie może dostrzec złe samopoczucie osoby.

Co powinno nas zaniepokoić u drugiej osoby?

  • obniżony nastrój, ciągły smutek, napięcie
  • brak apetytu, bezsenność
  • bóle głowy, drżenie rąk
  • wycofanie się z różnych aktywności, izolowanie się od innych, wyobcowanie
  • irytacja, złość
  • reakcje o nieadekwatnym natężeniu do sytuacji

Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami

W jaki sposób rozmawiać z osobą w kryzysie?

  • Zachowaj spokój i staraj się mówić w sposób łagodny.
  • Znajdź dyskretne, spokojne miejsce
  • Zapewnij o dyskrecji (z wyłączeniem sytuacji, w których zagrożone jest życie lub zdrowie studenta / pracownika)
  • Jeśli rozmowa odbywa się z Twojej inicjatywy wyjaśnij jej cel (niepokój, troska), zaproś do rozmowy, pytając np.: jak mogę Ci pomóc? Co sprawi, że poczujesz się lepiej?
  • Okaż akceptację, szacunek i zainteresowanie, poświęć swój czas i słuchaj uważnie
  • Poświęć tyle uwagi, ile potrzebuje druga osoba (w granicach swoich sił i możliwości)
  • Nie oceniaj, nie krytykuj wypowiedzi, nie ponaglaj, nie pouczaj, nie strasz, nie moralizuj, nie diagnozuj)

Czego nie mówić:

  • Weź się w garść, myśl pozytywnie
  • Inni mają gorzej
  • Idź pobiegać
  • Jesteś słaby/a,
  • Ogarnij się
  • Przestań się użalać
  • Każdy ma jakieś kryzysy
  • Myślisz, że mnie nie jest ciężko?
  • Chyba wyolbrzymiasz
  • Jutro będzie lepiej
  • Daj spokój, takie problemy, to nie problemy

Co możesz powiedzieć:

  • Widzę, że jest ci trudno
  • Jesteś dla mnie ważny/a,
  • Nie jesteś sam/a,
  • Nie zostawię cię,
  • Jesteś nam potrzebny/a,
  • Jest mi przykro, że tego doświadczasz,
  • Zróbmy coś razem,
  • Każdy ma prawo mieć gorszy czas
  • Jak mogę ci pomóc?
  • Czasami niełatwo mówić o swoich trudnościach.
  • Jeśli chcesz, możemy porozmawiać, kiedy będziesz w lepszym nastroju.
  • Może łatwiej będzie ci porozmawiać z kimś innym?
  • Martwię się o ciebie i zależy mi na tym, aby jak najszybciej było ci lepiej

Jak zacząć rozmowę:

Twoja reakcja na złe samopoczucie wynika z autentycznej troski, zadbaj o bezpieczne miejsce rozmowy, znajdź dyskretne miejsce, w którym inni nie będą świadkami rozmowy.

Najlepiej mówić wprost co Cię niepokoi (Twoje obserwacje), ale w trybie przypuszczającym (wydaje mi się, mam wrażenie).

  • Chciałem z Tobą porozmawiać, bo wydaje mi się, że cierpisz. 
  • Martwię się o Ciebie i chciałbym Cię spytać, czy może potrzebujesz pomocy.
  • Dostrzegam, że jest Ci ciężko, wydajesz się być przygnębiony, może chcesz porozmawiać?
  • Od jakiegoś czasu mam wrażenie, że….
  • Martwię się od jakiegoś czasu, bo wydaje mi się, że jest Ci smutno…. ……
  • Wydaje mi się, że od jakiegoś czasu jesteś przygaszony, wyciszony i smutny. Może chcesz porozmawiać?

Gdy osoba podzieli się z Tobą swoim problemem:

  • Dziękuję, że dzielisz się ze mną swoimi problemami.
  • Próbuję zrozumieć co czujesz (próbuję sobie wyobrazić co czujesz).
  • Wiem, że może być ci ciężko.
  • Widzę, że ta sytuacja cię przygnębia.
  • Masz prawo czuć to, co czujesz.
  • Nie wiem, co przeżywasz, ale bardzo chcę to zrozumieć.
  • To ważne, że opowiadasz o tym, co dla ciebie trudne.
  • Nie wiem, co mogę teraz powiedzieć, ale to dobrze, że mówisz mi o swoich problemach
  • Rozumiem cię, wielu ludzi tego doświadcza
  • Współczuję ci
  • Jest mi bardzo przykro, że to przeżywasz

Wspieraj mądrze!

Pamiętaj, nie jesteś terapeutą, nie jesteś też odpowiedzialny za stan psychiczny kolegi, koleżanki z pracy lub studenta. Nie możesz brać na siebie ciężaru odpowiedzialności.

  • Nie przejmuj odpowiedzialności za nastrój osoby w kryzysie i jej działania.
  • NIE DIAGNOZUJ, podczas rozmowy poinformuj jedynie o zauważonych przez siebie sytuacjach, które wzbudziły niepokój
  • Nie staraj się być terapeutą.
  • Nasza pomoc nie powinna polegać na wyręczaniu kogoś w jego obowiązkach, braniu na siebie odpowiedzialności za cudze postepowanie czy na decydowaniu za druga osobę
  • Rozmawiaj o swoich spostrzeżeniach z innymi pracownikami, a szczególnie, gdy problem dotyczy studenta z opiekunem roku lub gdy pracownika z jego przełożonymi.
  • Jeśli rozmawiałeś z kolegą/koleżanką, studentem/studentką o jego/jej stanie zdrowia, to zachowaj poufność wobec tego, co sam/-a nam powiedział/-a. Zasada ta nie obowiązuje w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia!
  • Wsparcie osoby powinno polegać na towarzyszeniu w przezwyciężaniu trudności i motywowaniu do podjęcia działania i poszukiwania profesjonalnej pomocy, a nie w rozwiazywaniu za niego/nią jego/jej problemów.
  • Jeżeli osoba odmówi skorzystania z naszej oferty wsparcia – nie bierzmy tego do siebie – może nie jest jeszcze na to gotowa, ale informacja o naszej gotowości do udzielenia wsparcia została przekazana.
  • Wspieranie może wyczerpywać – zapewnij również sobie pomoc i szukaj zaufanych osób którym możesz zwierzyć się z własnych doświadczeń
  • Jeśli czujesz się na sile, możesz też pomóc w znalezieniu specjalistów np. poprzez stronę:
    www.swiatprzychodni.pl

Zachowania agresywne

Bywa, że w wyniku splotu różnych zdarzeń i stanu emocjonalnego jednostki, czasem działania leków lub innych substancji psychoaktywnych zachowanie wymknie się spod kontroli. Możliwe jest wówczas pojawienie się zachowań agresywnych. W pierwszej kolejności należy zadbać o własne bezpieczeństwo i osób z otoczenia.

W przypadku agresji fizycznej:

  • Zapewnij sobie drogę ucieczki, gdyby zaszła taka konieczność.
  • Nie zostawaj sam na sam w obecności osoby agresywnej.
  • Jeśli do zdarzenia dochodzi w gabinecie, sali, pokoju, otwórz drzwi na korytarz, jeśli nie oznacza to skrócenia dystansu do osoby agresywnej.
  • Wykorzystaj naturalne przeszkody jakąś fizyczną barierę wobec osoby agresywnej (biurko, krzesła).
  • Nie ulegaj wzburzeniu, ale wyraź jasno i stanowczo brak akceptacji dla takiego zachowania np. powiedz: „-Bardzo proszę nie zwracać się do mnie w ten sposób
  • Nie krytykuj, nie oceniaj osoby zachowującej się agresywnie
  • Poproś osoby z otoczenia o pomoc zwracając się do nich bezpośrednio: (- Proszę Pana / Pani, proszę mi pomóc)
  • Wezwij pracowników Centrum Bezpieczeństwa

W przypadku agresji słownej:

  • Stanowczo, rzeczowo, ale spokojnie wyraź brak akceptacji dla niewłaściwego zachowania
  • Unikaj wzburzenia wobec osoby agresywnej
  • Zaproponuj rozmowę
  • Wezwij pracowników Centrum Bezpieczeństwa

 

Opracowanie:

dr Agata Rudnik

Doktor nauk społecznych, absolwentka psychologii i dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim, ukończyła też liczne kursy, szkolenia i studia podyplomowe w tym m.in. z psychologii transportu i skandynawistyki.  Obecnie w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej (dzieci i młodzieży). Realizowała staże i stypendia m.in. w Karolinska Institutet, Uniwersytecie Sztokholmskim, University College London, Birkbeck, University of London oraz na Uniwersytecie Edynburskim. Inicjatorka i dyrektorka Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia w Instytucie Psychologii UG, psycholożka m.in. w Szpitalu MSWiA w Gdańsku.  Przygląda się i bada przede wszystkim jakość życia uwarunkowaną stanem zdrowia oraz to, jak możemy zadbać o nasz dobrostan.

dr Marcin Szulc, prof. UG

Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej. Pełni funkcję psychologa - doradcy w Biurze Rzecznika praw i wartości akademickich Politechniki Gdańskiej. Redaktor w czasopismach naukowych. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych ze szczególnym wskazaniem na mechanizmy powstawania uzależnień, leczenie nałogów, przemoc i mobbing, resocjalizację nieletnich sprawców przestępstw oraz problemy okresu dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych.

Źródło: L. Kicińska, J. Palma, Szkolny system wsparcia uczniów po próbie samobójczej, Biblioteka Suicydologiczna, t. III, Warszawa 2023.

Więcej cennych materiałów edukacyjnych: platforma pomocowo-edukacyjna Życie Warte Jest Rozmowy www.zwjr.pl