Warto pamiętać, że kryzys psychiczny może dotyczyć każdego. To moment, kiedy czujesz, że coś cię przerasta, że więcej nie jesteś w stanie już udźwignąć. Jego przyczyną może być np. trudna sytuacja życiowa, choroba psychiczna, substancje psychoaktywne. Może on mieć różną formę i często przejawiać się agresją wobec siebie i/lub innych. Czasem samo zwrócenie uwagi na drugą osobę, zapytanie o jej samopoczucie może być dla niej ważnym punktem zwrotnym. Warto pamiętać, że nie zawsze otoczenie może dostrzec złe samopoczucie osoby.
Co powinno nas zaniepokoić u drugiej osoby?
- obniżony nastrój, ciągły smutek, napięcie
- brak apetytu, bezsenność
- bóle głowy, drżenie rąk
- wycofanie się z różnych aktywności, izolowanie się od innych, wyobcowanie
- irytacja, złość
- reakcje o nieadekwatnym natężeniu do sytuacji
Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami
W jaki sposób rozmawiać z osobą w kryzysie?
- Zachowaj spokój i staraj się mówić w sposób łagodny.
- Znajdź dyskretne, spokojne miejsce
- Zapewnij o dyskrecji (z wyłączeniem sytuacji, w których zagrożone jest życie lub zdrowie studenta / pracownika)
- Jeśli rozmowa odbywa się z Twojej inicjatywy wyjaśnij jej cel (niepokój, troska), zaproś do rozmowy, pytając np.: jak mogę Ci pomóc? Co sprawi, że poczujesz się lepiej?
- Okaż akceptację, szacunek i zainteresowanie, poświęć swój czas i słuchaj uważnie
- Poświęć tyle uwagi, ile potrzebuje druga osoba (w granicach swoich sił i możliwości)
- Nie oceniaj, nie krytykuj wypowiedzi, nie ponaglaj, nie pouczaj, nie strasz, nie moralizuj, nie diagnozuj)
Czego nie mówić:
- Weź się w garść, myśl pozytywnie
- Inni mają gorzej
- Idź pobiegać
- Jesteś słaby/a,
- Ogarnij się
- Przestań się użalać
- Każdy ma jakieś kryzysy
- Myślisz, że mnie nie jest ciężko?
- Chyba wyolbrzymiasz
- Jutro będzie lepiej
- Daj spokój, takie problemy, to nie problemy
Co możesz powiedzieć:
- Widzę, że jest ci trudno
- Jesteś dla mnie ważny/a,
- Nie jesteś sam/a,
- Nie zostawię cię,
- Jesteś nam potrzebny/a,
- Jest mi przykro, że tego doświadczasz,
- Zróbmy coś razem,
- Każdy ma prawo mieć gorszy czas
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami niełatwo mówić o swoich trudnościach.
- Jeśli chcesz, możemy porozmawiać, kiedy będziesz w lepszym nastroju.
- Może łatwiej będzie ci porozmawiać z kimś innym?
- Martwię się o ciebie i zależy mi na tym, aby jak najszybciej było ci lepiej
Jak zacząć rozmowę:
Twoja reakcja na złe samopoczucie wynika z autentycznej troski, zadbaj o bezpieczne miejsce rozmowy, znajdź dyskretne miejsce, w którym inni nie będą świadkami rozmowy.
Najlepiej mówić wprost co Cię niepokoi (Twoje obserwacje), ale w trybie przypuszczającym (wydaje mi się, mam wrażenie).
- Chciałem z Tobą porozmawiać, bo wydaje mi się, że cierpisz.
- Martwię się o Ciebie i chciałbym Cię spytać, czy może potrzebujesz pomocy.
- Dostrzegam, że jest Ci ciężko, wydajesz się być przygnębiony, może chcesz porozmawiać?
- Od jakiegoś czasu mam wrażenie, że….
- Martwię się od jakiegoś czasu, bo wydaje mi się, że jest Ci smutno…. ……
- Wydaje mi się, że od jakiegoś czasu jesteś przygaszony, wyciszony i smutny. Może chcesz porozmawiać?
Gdy osoba podzieli się z Tobą swoim problemem:
- Dziękuję, że dzielisz się ze mną swoimi problemami.
- Próbuję zrozumieć co czujesz (próbuję sobie wyobrazić co czujesz).
- Wiem, że może być ci ciężko.
- Widzę, że ta sytuacja cię przygnębia.
- Masz prawo czuć to, co czujesz.
- Nie wiem, co przeżywasz, ale bardzo chcę to zrozumieć.
- To ważne, że opowiadasz o tym, co dla ciebie trudne.
- Nie wiem, co mogę teraz powiedzieć, ale to dobrze, że mówisz mi o swoich problemach
- Rozumiem cię, wielu ludzi tego doświadcza
- Współczuję ci
- Jest mi bardzo przykro, że to przeżywasz
Wspieraj mądrze!
Pamiętaj, nie jesteś terapeutą, nie jesteś też odpowiedzialny za stan psychiczny kolegi, koleżanki z pracy lub studenta. Nie możesz brać na siebie ciężaru odpowiedzialności.
- Nie przejmuj odpowiedzialności za nastrój osoby w kryzysie i jej działania.
- NIE DIAGNOZUJ, podczas rozmowy poinformuj jedynie o zauważonych przez siebie sytuacjach, które wzbudziły niepokój
- Nie staraj się być terapeutą.
- Nasza pomoc nie powinna polegać na wyręczaniu kogoś w jego obowiązkach, braniu na siebie odpowiedzialności za cudze postepowanie czy na decydowaniu za druga osobę
- Rozmawiaj o swoich spostrzeżeniach z innymi pracownikami, a szczególnie, gdy problem dotyczy studenta z opiekunem roku lub gdy pracownika z jego przełożonymi.
- Jeśli rozmawiałeś z kolegą/koleżanką, studentem/studentką o jego/jej stanie zdrowia, to zachowaj poufność wobec tego, co sam/-a nam powiedział/-a. Zasada ta nie obowiązuje w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia!
- Wsparcie osoby powinno polegać na towarzyszeniu w przezwyciężaniu trudności i motywowaniu do podjęcia działania i poszukiwania profesjonalnej pomocy, a nie w rozwiazywaniu za niego/nią jego/jej problemów.
- Jeżeli osoba odmówi skorzystania z naszej oferty wsparcia – nie bierzmy tego do siebie – może nie jest jeszcze na to gotowa, ale informacja o naszej gotowości do udzielenia wsparcia została przekazana.
- Wspieranie może wyczerpywać – zapewnij również sobie pomoc i szukaj zaufanych osób którym możesz zwierzyć się z własnych doświadczeń
- Jeśli czujesz się na sile, możesz też pomóc w znalezieniu specjalistów np. poprzez stronę:
www.swiatprzychodni.pl
Zachowania agresywne
Bywa, że w wyniku splotu różnych zdarzeń i stanu emocjonalnego jednostki, czasem działania leków lub innych substancji psychoaktywnych zachowanie wymknie się spod kontroli. Możliwe jest wówczas pojawienie się zachowań agresywnych. W pierwszej kolejności należy zadbać o własne bezpieczeństwo i osób z otoczenia.
W przypadku agresji fizycznej:
- Zapewnij sobie drogę ucieczki, gdyby zaszła taka konieczność.
- Nie zostawaj sam na sam w obecności osoby agresywnej.
- Jeśli do zdarzenia dochodzi w gabinecie, sali, pokoju, otwórz drzwi na korytarz, jeśli nie oznacza to skrócenia dystansu do osoby agresywnej.
- Wykorzystaj naturalne przeszkody jakąś fizyczną barierę wobec osoby agresywnej (biurko, krzesła).
- Nie ulegaj wzburzeniu, ale wyraź jasno i stanowczo brak akceptacji dla takiego zachowania np. powiedz: „-Bardzo proszę nie zwracać się do mnie w ten sposób”
- Nie krytykuj, nie oceniaj osoby zachowującej się agresywnie
- Poproś osoby z otoczenia o pomoc zwracając się do nich bezpośrednio: (- Proszę Pana / Pani, proszę mi pomóc)
- Wezwij pracowników Centrum Bezpieczeństwa
W przypadku agresji słownej:
- Stanowczo, rzeczowo, ale spokojnie wyraź brak akceptacji dla niewłaściwego zachowania
- Unikaj wzburzenia wobec osoby agresywnej
- Zaproponuj rozmowę
- Wezwij pracowników Centrum Bezpieczeństwa
Opracowanie:
dr Agata Rudnik
Doktor nauk społecznych, absolwentka psychologii i dziennikarstwa na Uniwersytecie Gdańskim, ukończyła też liczne kursy, szkolenia i studia podyplomowe w tym m.in. z psychologii transportu i skandynawistyki. Obecnie w trakcie specjalizacji z psychologii klinicznej (dzieci i młodzieży). Realizowała staże i stypendia m.in. w Karolinska Institutet, Uniwersytecie Sztokholmskim, University College London, Birkbeck, University of London oraz na Uniwersytecie Edynburskim. Inicjatorka i dyrektorka Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia w Instytucie Psychologii UG, psycholożka m.in. w Szpitalu MSWiA w Gdańsku. Przygląda się i bada przede wszystkim jakość życia uwarunkowaną stanem zdrowia oraz to, jak możemy zadbać o nasz dobrostan.
dr Marcin Szulc, prof. UG
Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej. Pełni funkcję psychologa - doradcy w Biurze Rzecznika praw i wartości akademickich Politechniki Gdańskiej. Redaktor w czasopismach naukowych. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych ze szczególnym wskazaniem na mechanizmy powstawania uzależnień, leczenie nałogów, przemoc i mobbing, resocjalizację nieletnich sprawców przestępstw oraz problemy okresu dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych.
Źródło: L. Kicińska, J. Palma, Szkolny system wsparcia uczniów po próbie samobójczej, Biblioteka Suicydologiczna, t. III, Warszawa 2023.
Więcej cennych materiałów edukacyjnych: platforma pomocowo-edukacyjna Życie Warte Jest Rozmowy www.zwjr.pl