Poziomy rozwoju | Politechnika Gdańska

Treść strony

Poziomy rozwoju

Ścieżka Rozwoju Dydaktycznego umożliwia rozwój kompetencji w ramach siedmiu poziomów — od zdobycia podstawowej wiedzy dydaktycznej po osiągnięcie statusu Lidera/ki Dydaktyki.
Każdy poziom jest powiązany z konkretnymi aktywnościami rozwojowymi i wyraźnie określonymi kryteriami.

Obejrzyj film

Poziom A – Podstawy dydaktyki (obowiązkowy dla wszystkich nauczycielek i nauczycieli akademickich)
  • A1 – Edukator/ka:
    Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania akademickiego.
    Wymaganie: ukończenie kursu e-learningowego „Podstawy projektowania i prowadzenia zajęć akademickich”.

  • A2 – Eksplorator/ka:
    Systematycznie podnosi swoje kompetencje poprzez udział w szkoleniach.
    Wymaganie: ukończenie co najmniej jednego 8-godzinnego szkolenia lub dwóch 4-godzinnych szkoleń raz na 4 lata.

Poziom B – Specjalizacja i rozwój zaawansowanych kompetencji (dobrowolny)
  • B1 – Animator/ka:
    Zna metody, techniki i narzędzia dydaktyczne, testuje je i integruje wiedzę.
    Wymagania: udział w szkoleniach (minimum 16 godzin) i w wydarzeniu dydaktycznym (np. konferencja, warsztaty, wizyta studyjna).

  • B2 – Ekspert/ka:
    Projektuje proces dydaktyczny z uwzględnieniem potrzeb studentów, wdraża zmiany i refleksyjnie ocenia swoje działania.
    Wymagania: m.in. praca z mentorem (min. 8 tygodni), superwizja zajęć, wdrożenie zmiany dydaktycznej, prowadzenie dziennika refleksyjnego.

  • B3 – Mentor/ka:
    Kompleksowo wspiera innych nauczycieli, dzieli się doświadczeniem, buduje społeczność uczącą się.
    Wymagania: m.in. prowadzenie seminariów dydaktycznych, superwizja lub interwizja zajęć innych nauczycieli, praca mentorska oraz jedno dodatkowe działanie (np. publikacja materiałów, udział w konkursie innowacji).

Poziom C – Poziom Mistrzowski
  • C1 – Innowator/ka:
    Projektuje innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, wyznacza trendy, dzieli się dobrymi praktykami w środowisku krajowym i międzynarodowym.
    Wymagania: zaprojektowanie i wdrożenie innowacji dydaktycznej, mentoring, prowadzenie seminariów i otwartych zajęć oraz dwa dodatkowe działania (np. publikacje, wystąpienia, projekty edukacyjne).

  • C2 – Lider/ka:
    Osiąga najwyższy poziom rozwoju dydaktycznego, spełniając wymagania do awansu na stanowisko profesora dydaktycznego.
    Wymagania: ustalane indywidualnie z Zespołem Eksperckim. Warunkiem formalnym jest posiadanie stopnia doktora.