Numer 14 - styczeń 2024 r. | Politechnika Gdańska

Treść strony

Numer 14 - styczeń 2024 r.

Numer 14 - styczeń 2024 r.

Numer 14
Styczeń 2024 

Newsletter Centrum HR to narzędzie komunikacji wewnętrznej Politechniki Gdańskiej, w całości poświęcone sprawom pracowniczym.
Znajdziesz tu aktualne ogłoszenia i komunikaty oraz inne przydatne informacje dla pracowników. Aktualne i archiwalne wydania newslettera zamieszczane są w Strefie pracownika na stronie głównej uczelni.
 

Szkolenia z pierwszej pomocy – nowa oferta Centrum HR

Od lutego do czerwca br. pracownicy będą mogli skorzystać z oferty szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Szkolenia te będą prowadzone w formie praktycznych warsztatów przez doświadczonych i czynnych zawodowo instruktorów – ratowników medycznych.                                                                              

 

Uczestnicy szkoleń zdobędą niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy
w stanach zagrożenia zdrowia i życia. Otrzymają również certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.

 

Szkolenia zamknięte dla pracowników Centrum Zakwaterowania oraz Centrum Bezpieczeństwa będą realizowane w lutym i marcu, natomiast zapisy na szkolenia otwarte dla pozostałych pracowników chcących wziąć udział w szkoleniu zostaną uruchomione 4 marca br. i będą realizowane cyklicznie, do czerwca br.  – w każdy drugi i czwarty wtorek miesiąca.
 

Przypominamy, że z oferty szkoleń otwartych mogą skorzystać wszyscy pracownicy Politechniki Gdańskiej, po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego.
 

Zapraszamy do zapisów od 4 marca br. TUTAJ
 

W przypadku pytań prosimy o kontakt z Centrum HR: szkolenia.hr@pg.edu.pl

Szkolenia metodyczno-dydaktyczne dla nauczycieli akademickich na styczeń-luty br. – oferta Centrum Nowoczesnej Edukacji 

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza nauczycieli akademickich do udziału w warsztatowych szkoleniach certyfikowanych. Sala 205 w Gmachu Głównym. Więcej informacji na stronie szkoleń                                                                                        

 

Styczeń

  • 25 stycznia (czwartek)
    Praca zespołowa (Grażyna Knitter), 8h (9.00-15.00) Formularze PG
     
  • 26 stycznia (piątek)
    Sztuczna inteligencja w edukacji (Joanna Mytnik), 4h (9.00-12.00) Formularze PG

Luty

  • 1 lutego (czwartek)
    Nowe możliwości narzędzia Microsoft 365 (Natalia Gietka), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 7 lutego (środa)
    Motywacja nauczyciela akademickiego (Grażyna Knitter), 8h (9.00-15.00) Formularze PG
     
  • 8 lutego (czwartek)
    Rola nauczyciela w dobie dostępu do wiedzy i AI (Joanna Mytnik), 4h (12.00-15.00) Formularze PG
     
  • 9 lutego (piątek)
    Aktywne zajęcia z wykorzystaniem narzędzia Microsoft Teams (Natalia Gietka), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 12 lutego (poniedziałek)
    Jak grupę zamienić w zespół – rola integracji w pracy metodą projektu (Małgorzata Kostrzewska, Roman Ruczyński), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 14 lutego (środa)
    Aktywny wykład i small teaching: 30 małych sposobów na aktywną pracę 8h (Joanna Mytnik), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 15 lutego (czwartek)
    Trudne sytuacje w pracy nauczyciela akademickiego 8h (Grażyna Knitter), 8h (9.00-15.00) Formularze PG
     
  • 16 lutego (piątek)
    Aktywny wykład i small teaching: 30 małych sposobów na aktywną pracę studentów 4h (Joanna Mytnik), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 21 lutego (środa)
    Rola nauczyciela w dobie dostępu do wiedzy i AI (Joanna Mytnik), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 22 lutego (czwartek)
    OneNote jak tworzyć nowoczesne materiały dydaktyczne (Natalia Gietka), 4h (9.00-15.00) Formularze PG
     
  • 23 lutego (piątek)
    Praca metodą projektu (Małgorzata Kostrzewska), 8h (z 16h) – część I (9.00-15.00) (druga część 8.03, piątek, zapisy na początku lutego).
     
  • 26 lutego (poniedziałek)
    Sztuczna inteligencja w edukacji (Joanna Mytnik), 4h (9.00-12.00) Formularze PG
     
  • 28 lutego (środa)
    Kreatywne i interaktywne nauczanie z H5P na platformie eNauczanie PG (Natalia Gietka), (9.00-12.00) 4h Formularze PG

Zabawa karnawałowa dla dzieci – podsumowanie 

chr/Newsletter/newsletter 06.2023/grafika cykl (1).jpg

7 stycznia w Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej odbyła się zabawa karnawałowa, podczas której dzieci otrzymały paczki z prezentami od Świętego Mikołaja. 

 

Na dzieci czekało wiele atrakcji, między innymi: dmuchańce, dekorowanie świątecznej bombki, gra w cornhole oraz seans filmowy. Chętne dzieci mogły zrobić kolorowe warkoczyki, pomalować buzię oraz dostać balonową figurkę.

Był też czas na spotkanie i zdjęcie ze Świętymi Mikołajem – osoby, które chciałyby otrzymać zdjęcie w formacie jpg. zapraszamy do kontaktu z Centrum HR - Zespołem ds. Socjalnych.

Fotogaleria z zabawy

Nieodebrane podczas zabawy paczki można odbierać w Centrum HR - Zespole ds. Socjalnych (pok. 108 w Gmachu B) do 25 stycznia w godz. 7:30 – 13:00

Zmiany w Regulaminie pracy Politechniki Gdańskiej

chr/Newsletter/newsletter 06.2023/grafika cykl (1).jpg

Zarządzeniem Rektora nr 64/2023 z 20 grudnia 2023 r. wprowadzone zostały zmiany w Regulaminie pracy Politechniki Gdańskiej. Najważniejsze zmiany: 

 
  • zaktualizowano zapisy dotyczące przerw w pracy, płatnego urlopu naukowego oraz urlopu dla poratowania zdrowia
  • zmieniono zapisy dot. zasad ustalania i rozliczania pensum dydaktycznego (załącznik nr 1 do Regulaminu pracy Politechniki Gdańskiej)
  • doprecyzowano zasady przebywania na terenie PG po godz. 22:00 oraz w dni świąteczne, a także zasady pobierania kluczy z portierni.

Zmiany Regulaminu weszły w życie z dniem 5 stycznia 2024 r.
 

Link do Zarządzenia

Uprawnienia dla pracowników powracających po urlopach związanych z rodzicielstwem oraz pełniących opiekę nad osobami zależnymi

W Strefie pracownika zamieszczono informacje o uprawnieniach pracowników powracających po urlopach związanych z rodzicielstwem oraz pełniących opiekę nad osobami zależnymi
Zachęcamy do zapoznania się.
Powyższe działanie związane jest realizacją Planu Równości Płci (Cel 3, zadanie 21).

Uprawnienia dla pracowników z niepełnosprawnościami

W Strefie pracownika zamieszczono informacje o uprawnieniach pracowników z niepełnosprawnościami 
Zachęcamy do zapoznania się.                                                                                                                                                                                                                                                       

Nowa zakładka dla pracowników, którzy chcą się podzielić swoją pozasłużbową działalnością, sukcesami, osiągnięciami czy zainteresowaniami

chr/Newsletter/newsletter 06.2023/grafika cykl (1).jpg

Zapraszamy do kontaktu wszystkich pracowników chcących podzielić się z politechniczną społecznością swoimi sukcesami, osiągnięciami, zainteresowaniami niezwiązanymi z działalnością służbową.

 

Na Strefie pracownika uruchomiono nową zakładkę, w której zamieszczane będą nadsyłane od pracowników informacje
Zgłoszenia przyjmowane są przez formularz
 

Powyższe działanie związane jest realizacją Planu Równości Płci (Cel 3, zadanie 25). 

Protokoły z konkursów na stanowiska nauczycieli akademickich - zmiana adresu mailowego do publikacji wyników w ministerstwie

W związku z podziałem dotychczasowego Ministerstwa Edukacji i Nauki na dwa odrębne resorty – Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zmianie uległ adres mailowy służący do publikacji wyników konkursów na stanowiska nauczycieli akademickich w BIP MNiSW.                                  

 

Pracownicy wysyłający protokoły z konkursów na stanowiska nauczycieli akademickich przeprowadzanych na Politechnice Gdańskiej są proszeni o zwrócenie szczególnej uwagi na zmianę adresu na następujący: pracawnauce@mnisw.gov.pl.                        

Co to właściwie jest dobrostan i jak powinniśmy o niego dbać

- Ostatnio coraz więcej mówi się o dobrostanie, czy inaczej wellbeingu. Co właściwie oznacza ten termin?
- Dobrostan jest terminem naukowym, który oznacza to, co w terminologii popularnonaukowej określamy jako szczęście. Współcześnie mówimy o dwóch podejściach do wellbeingu. Wyróżniamy dobrostan hedonistyczny i dobrostan eudajmonistyczny. Dobrostan hedonistyczny oznacza zadowolenie z życia: poczucie szczęścia i przyjemności. W przypadku dobrostanu eudajmonistycznego mówimy o poczuciu sensu życia, spełnienia, samorealizacji, byciu w zgodzie ze sobą i swoimi zasobami, akceptacji siebie oraz poczuciu kompetencji w radzeniu sobie z różnymi wyzwaniami.

 

- Jaki model naukowy najlepiej opisuje składowe dobrostanu?
 

- Warto tu przywołać model PERMA Martina Seligmana, „ojca psychologii pozytywnej”. Każda litera w tym akronimie oznacza jeden z elementów dobrostanu. „P” to pozytywne emocje, dobre nastawienie, poczucie satysfakcji. „E”, od angielskiego engagement, oznacza zaangażowanie, czyli pracę polegającą na koncentrowaniu się na wykonywanych zadaniach. „R” to relacje, a przede wszystkim współpraca z innymi osobami. „M” to poczucie sensu od angielskiego meaning; i wreszcie „A” od achievement, czyli osiągnięcia, co wskazuje na to, że zadowolenie powinno wiązać się z sukcesami czy widocznymi pozytywnymi efektami naszej pracy. Carol Ryff w swojej koncepcji, oprócz pozytywnych emocji i celu, wymienia samoakceptację i niezależność w pracy. Pojawiają się u niej także panowanie nad otoczeniem, poczucie sprawstwa w tym, co robimy, poczucie kompetencji w obliczu trudnych zadań i sytuacji. Ważnym elementem w uzyskaniu poczucia dobrostanu jest również możliwość doskonalenia siebie i samorozwój. Stosunkowo najprościej jest osiągnąć stan zadowolenia wynikający z pozytywnych emocji. Takie obszary, jak relacje z ludźmi czy samoakceptacja, wymagają od nas już większej pracy i uważności.
 

-  Te wymienione elementy sugerują, że pieniądze szczęścia nie dają…
 

- Bardzo dużo badań pokazuje, że sukces finansowy i dążenie do niego obniża poziom dobrostanu. Oczywiście pieniądze wpływają na jakość spędzania czasu i zapewniają możliwość realizacji pasji, dlatego mają pozytywny wpływ na zadowolenie, ale tylko do pewnej wysokości. Szereg badań podłużnych wskazuje, że posiadanie przedmiotów w dłuższej perspektywie również wiąże się z niższym poczuciem szczęścia. Okazuje się też, że na poziom zadowolenia z życia nie przekładają się oceny szkolne, perfekcyjne ciało, czy nawet bycie w związku.
 

- Czy wypalenie zawodowe jest przeciwieństwem dobrostanu?
 

- Wypalenie zawodowe definiujemy jako stan wyczerpania jednostki, spowodowany nadmiernymi zadaniami stawianymi przez środowisko pracy. Oczekiwania te przewyższają zasoby, którymi dysponujemy. Nie mamy także stworzonych odpowiednich warunków, które pozwalałyby nam na efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów. Więc odczuwamy frustrację spowodowaną brakiem możliwości osiągnięcia zamierzonych rezultatów pomimo dużego poświęcenia wkładanego w działanie. W świecie nauki trwa nadal dyskusja, czy wellbeing i wypalenie zawodowe są skrajnymi końcami tego samego kontinuum, czy są zupełnie różnymi zmiennymi. Jednak nie wchodząc w szczegóły, można zauważyć, że pojęcia te mają ze sobą wiele wspólnego. Organizacje, wprowadzając różne działania na rzecz wellbeingu, koncentrują się na tych obszarach, które pomagają unikać wypalenia zawodowego.
 

- Dlaczego dobrostan w ostatnich latach stał się tak bardzo popularny?
 

- Rzeczywiście obecnie na dobrostan zwracamy coraz większą uwagę, ponieważ wzrasta nasza świadomość dotycząca jego wpływu na nasze funkcjonowanie w różnych obszarach. Sami odczuwamy lub obserwujemy osoby, które zaniedbały ten aspekt i doświadczają negatywnych konsekwencji. Przekraczanie i nadwyrężanie siebie przestają być pożądane i modne. Zmieniły się warunki społeczno-ekonomiczne. Starsze pokolenia koncentrowały się na gromadzeniu dóbr, ponieważ budowały zaplecze zapewniające bezpieczeństwo finansowe. Ciężka praca była dla nich gwarantem stabilności zawodowej i prestiżu. Bardziej skupiano się na dobrobycie jako ekonomicznym wymiarze dobrostanu. Dla młodszych generacji ważne jest czerpania radości z życia, zadowolenia z doświadczania, a nie - posiadania.
 

-  Dlaczego powinniśmy dbać o nasz dobrostan?
 

- Gdy jesteśmy zadowoleni z różnych obszarów naszego życia, jesteśmy w stanie budować bardziej konstruktywne relacje z ludźmi i lepiej, bardziej kreatywnie i efektywnie, wykonywać nasze obowiązki. Badania prowadzone przez „Harvard Business Review” wykazały, że szczęście pracowników przekłada się na zaangażowanie w pracę i na wymierne efekty, takie jak wzrost sprzedaży. Ale przede wszystkim dobrostan związany jest z naszym zdrowiem psychicznym i somatycznym.
 

-  W takim razie w jaki sposób możemy zadbać o wellbeing?
 

- Sonja Lyubomirsky mówi, że na szczęście w 50% mają wpływ geny, w 10% okoliczności, a 40% to nasze myślenie i celowe działanie. Dlatego nie służą nam takie strategie jak nadmierne rozmyślenie i porównywanie się z innymi. Natomiast zaleca się praktykowanie wdzięczności i wybaczania, życzliwości i uważności, wzmacnianie optymizmu, pielęgnowanie relacji, dążenie do celów i rozwoju duchowego. Dobrze się sprawdza także zaangażowanie w aktywności społeczne. Ale nie można zapomnieć o sobie - należy skupić się na własnych osiągnięciach i wartościach, rozwoju pasji i umiejętności oraz zatroszczyć się o swój organizm zapewniając aktywność fizyczną, prawidłowe odżywanie i sen. Każdy potrzebuje trochę czegoś innego. Jedna osoba, żeby czuć się zadowolona i spełniona będzie uprawiać jogging, druga – czytać książkę pod kocem, a jeszcze inna – organizować bal karnawałowy na kilkaset osób. Jeśli tylko jest to zgodne z naszymi potrzebami i celami, można uznać, że jest to bardzo dobra strategia.
 

- Czego możemy sobie życzyć na Nowy Rok?
 

- Przede wszystkim zadbajmy o siebie. Dajmy sobie prawo do przyjemności i naładowania baterii. Niech każdy odnajdzie dla siebie strategię na wzmacnianie swojego dobrostanu i wytrwa we wdrażaniu jej w życie. Życzę pozytywnych emocji, zaangażowania, wartościowych relacji, sensu w podejmowanych działaniach i osiągnięć.


Na pytania Centrum HR odpowiedziała dr Dorota Godlewska-Werner – pracowniczka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, członkini European Association of Work and Organizational Psychology, vice-prezeska Stowarzyszenia Coachingu Biznesowego, zawodowo zainteresowana rozwojem pracowników, relacjami w zespole pracowniczym, zachowaniami efektywnymi i kontrproduktywnymi w organizacjach oraz szeroko rozumianym przywództwem. Prywatnie mama dwóch nastolatków. Miłośniczka podróży, beletrystyki, gier planszowych i herbaty.
 

Poradnik pracownika zmianowego

Termin „pracownik zmianowy” oznacza pracownika, którego rozkład pracy stanowi część pracy w systemie zmianowym.
Dla większości ludzi życie płynie według stałego schematu: śpią nocą, pracują w porze dnia, a popołudnie poświęcają rodzinie, znajomym i własnym zainteresowaniom.
Dla pracownika zmianowego czas odmierzany porą dnia i nocy nie idzie w parze z czasem wyznaczonym porą pracy i wypoczynku.
                                                      

 

Zalecenia dla pracowników zmianowych
 

  • Przed pójściem do pracy na nocną zmianę wyśpij się, aby: uniknąć senności w trakcie czynności zawodowych, zmniejszyć ryzyko popełnienia błędu w pracy, zapewnić sobie i innym większe bezpieczeństwo.
  • Jeżeli musisz wstać bardzo wcześnie, udając się na ranną zmianę, to idź wcześniej spać, tak żeby sen nie był przerwany czuwaniem. Zadbaj, by obudził Cię budzik.
  • Przed pójściem na zmianę nocną spróbuj się zdrzemnąć, pamiętając, że senność i zmęczenie mogą gwałtownie narastać pod koniec zmiany.
  • Po powrocie z nocnej zmiany połóż się spać, a przedtem wykonaj wszystkie czynności zwyczajowo z tym związane, jak: mycie zębów, kąpiel, przebranie się w piżamę itd.
  • Sen po nocnej zmianie może składać się z dwóch części: snu właściwego trwającego minimum 5 godzin i drzemki – maksymalnie do 3 godzin.
  • Aby być wypoczętym na kolejnej nocnej zmianie, można zrezygnować z drzemki, ale nie należy rezygnować ze snu właściwego. Wybór kolejności sen – drzemka, drzemka – sen, czy sam sen, zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości domowych pracownika.
  • Przy przejściu ze zmiany nocnej na zmianę dzienną czy popołudniową, gdy sen będzie znów w porze nocnej, lepiej po powrocie z pracy ograniczyć wypoczynek jedynie do drzemki.
  • Relaks po pracy, to nie tylko czytanie gazety i oglądanie telewizji, ale także spacer z psem, zabawa z dziećmi, sport, praca w ogrodzie.
  • Podczas pracy na nocnej zmianie należy spożywać jedynie posiłki niezbyt obfite, lekkostrawne i bogate w białko, np.: chude wędliny, sery, a pić soki i niegazowane wody mineralne.
  • Jeżeli z nocnej lub popołudniowej zmiany wracasz zmęczony i prowadzisz samochód, to możesz zmniejszyć poczucie zmęczenia oraz poprawić bezpieczeństwo jazdy otwierając okno, włączając radio, nucąc ulubioną melodię.
  • Należy wytłumaczyć bliskim, że praca zmianowa wymusza odmienny styl życia. Chodzi o to, by rodzina zrozumiała, że masz prawo być zmęczony po nocnej pracy i ułatwiła Ci odzyskanie sił, zapewniając możliwie najlepsze warunki snu w porze dnia.
  • Każdy pragnie być otoczony gronem przyjaciół i znajomych. Gdy są kłopoty z życiem towarzyskim wśród znajomych pracujących tylko w dzień, spróbuj znaleźć przyjaciół wśród pracujących tak jak Ty, na zmiany. Połączy was wspólny czas wolny i wspólne problemy.
  • By rodzina zrozumiała i zaakceptowała konieczność odmiennego stylu życia osoby pracującej na zmiany czy nocą, nie należy unikać rozmów przybliżających własne problemy zdrowotne.

Chcesz wiedzieć więcej ?
 

Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi pracy zmianowej zamieszczonymi na stronie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.


źródło:  "Praca zmianowa - skutki i profilaktyka"
opracowanie: dr n. med. Krystyna Zużewicz - CIOP-PIB


 Autor artykułu: Dział Bezpieczeństwa, Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej

  • self-care /ˌself ˈkeə(r)/ – dbanie o własne zdrowie (fizyczne i psychiczne)
    DEFINITION: care for oneself/ dbanie o siebie
    e.g. Eating healthy is the foundation of self-care. / Zdrowe odżywienia to podstawa dbania o siebie.
          Yoga is a great form of self-care. /  Joga jest świetną formą dbania o siebie.

 

•  burnout / ˈbɜrnˌɑʊt/– wyczerpanie, wypalenie zawodowe
DEFINITION:  the state of having no energy or enthusiasm because of working too hard / stan braku energii i entuzjazmu z powodu zbyt ciężkiej pracy
e.g. Long work hours lead to burnout and frustration. / Długie godziny pracy prowadzą do wypalenia zawodowego i frustracji.
      He had to take a couple of days off to avoid burnout. / Musiał wziąć pare dni wolny, żeby uniknąć wypalenia.
 

•  resilient  / rɪˈzɪliən/ – odporny, wytrzymały
DEFINITION: able to be happy, recover etc. again after something unpleasant / umiejętność bycia szczęśliwym, dochodzić do siebie itp. ponownie po czymś nieprzyjemnym
e.g.  She was calm and resilient under pressure. / Była spokojna i odporna na stres.
        He is resilient, he’ll adapt to the new situation. / Jest odporny, dostosuje się do nowej sytuacji.
 

•  hit the hay/sack /hɪt ðə heɪ / sæk / iść spać
DEFINITION: (informal) to go to bed /(nieformalne) iść spać

e.g.  I have a busy day tomorrow, I should hit the hay early today. / Jutro mam pracowity dzień, dzisiaj powinienem iść wcześnie spać.
        If you want to be rested in the morning, hit the hay at 10:00 p.m . / Jeśli chcęsz być rano wypoczęty, idź spać o 22:00.

Kontakt:
Centrum HR
Przemysław Zieliński
T: +48 58 348 67 46
E: newsletter.hr@pg.edu.pl